صور ، صیحه ، زجرة ، صاخة ، ناقور
در آستانه قیامت و پایان دنیا و همچنین قبل از ورود انسانها به محشر صدای مهیبی به گوش میرسد . همچنین هنگام وقوع عذاب اقوام پیشین نیز چنین صداهایی وجود داشته است.در قرآن این صداها با عبارات صور ، صیحه ، زجرة ، صاخة و ناقور توصیف شده است .
1- صور
● واژه صـور بـه معنی شاخ تو خالی یا شیپور است یا شیپوری که شبیه شاخ گاو است.
● کلمه صور 10 بار و دمیدن در صور : « یُنفَخُ و نُفِخَ » 11 بار در قرآن تکرار شده است .
● یکی از 4 فرشته مقرب الهی به نام اسرافیل مامور دمیدن در آن است .
● در گذشته و امروز براى جمع کردن و آماده باش لشکر و یا فرستادن آنها به استراحتگاه ، از شیپور استفاده می شده است .
● از آیات قرآن می توان فهمید که دمیدن در صور دو مرتبه است .
● بیشتر آیات قرآن به مرتبه دوم دمیدن در صور اشاره دارند .
● برخی اهل سنت این نفخه صور را سه یا چهار بار میدانند که چندان درست بنظر نمی رسد .
2- صیحه :
● کلمه صیحه در قرآن برای دو مورد استفاده شده یکی هنگام عذاب اقوام پیشین و دیگری هنگام قیامت
● صیحه مربوط به قیامت دو بار در قرآن مجید آمده است.
3- زجره :
● هم به معنی فریاد و صیحه وهم به معنی راندن
● دو بار در قرآن آمده است.
4- صاخه :
● فریاد شدیدی که نزدیک است گوش انسان را کر کند یا فریادی که گوش را کر میکند .
● یکبار در قرآن آمده است .
5- ناقور :
● ناقوردر از ماده «نقر» به معنى کوبیدنى است که منتهى به سوراخ کردن شود و «منقار» پرندگان که وسیله کوبیدن و سوراخ کردن اشیاء است نیز از همین معنى گرفته شده به همین جهت به شیپورى که صداى آن گویى گوش انسان را سوراخ مى کند و در مغز فرو مى رود، «ناقور» گفته مىشود.
● یکبار در قرآن آمده است .
آیات :
نفخه اول :
(زمر-68) وَ نُفِخَ فِی الصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِی السَّمَاوَاتِ وَمَن فِی الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَاء اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِیهِ أُخْرَی فَإِذَا هُم قِیَامٌ یَنظُرُونَ
و در صور دمیده مىشود پس هر که در آسمانها و هر که در زمین است بیهوش درمىافتد مگر کسى که خدا بخواهد سپس بار دیگر در آن دمیده مىشود و بناگاه آنان ایستاده مىنگرند
(حاقة-13) فَإِذَا نُفِخَ فِی الصُّورِ نَفْخَةٌ وَاحِدَةٌ (حاقة-14) وَحُمِلَتِ الْأَرْضُ وَالْجِبَالُ فَدُکَّتَا دَکَّةً وَاحِدَةً (حاقة-15) فَیَوْمَئِذٍ وَقَعَتِ الْوَاقِعَةُ
پس آنگاه که در صور یک بار دمیده شود - و زمین و کوهها از جاى خود برداشته شوند و هر دوى آنها با یک تکان ریز ریز گردند - پس آن روز است که واقعه وقوع یابد
نفخه دوم :
(انعام-73) ... وَلَهُ الْمُلْکُ یَوْمَ یُنفَخُ فِی الصُّوَرِ عَالِمُ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ وَهُوَ الْحَکِیمُ الْخَبِیرُ
... روزى که در صور دمیده شود فرمانروایى از آن اوست داننده غیب و شهود است و اوستحکیم آگاه
(کهف-99) وَتَرَکْنَا بَعْضَهُمْ یَوْمَئِذٍ یَمُوجُ فِی بَعْضٍ وَ نُفِخَ فِی الصُّورِ فَجَمَعْنَاهُمْ جَمْعًا
و در آن روز آنان را رها مىکنیم تا موجآسا بعضى با برخى درآمیزند و در صور دمیده شود پس همه آنها را گرد خواهیم آورد
(طه-102) یَوْمَ یُنفَخُ فِی الصُّورِ وَنَحْشُرُ الْمُجْرِمِینَ یَوْمَئِذٍ زُرْقًا
روزى که در صور دمیده مىشود و در آن روز مجرمان را کبودچشم برمىانگیزیم
(مؤمنون-101) فَإِذَا نُفِخَ فِی الصُّورِ فَلَا أَنسَابَ بَیْنَهُمْ یَوْمَئِذٍ وَلَا یَتَسَاءلُونَ
پس آنگاه که در صور دمیده شود میانشان نسبتخویشاوندى وجود ندارد و از یکدیگر نمىپرسند
(نمل-87) وَیَوْمَ یُنفَخُ فِی الصُّورِ فَفَزِعَ مَن فِی السَّمَاوَاتِ وَمَن فِی الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَاء اللَّهُ وَکُلٌّ أَتَوْهُ دَاخِرِینَ
و روزى که در صور دمیده شود پس هر که در آسمانها و هر که در زمین است به هراس افتد مگر آن کس که خدا بخواهد و جملگى با زبونى رو به سوى او آورند
(یس-51) وَ نُفِخَ فِی الصُّورِ فَإِذَا هُم مِّنَ الْأَجْدَاثِ إِلَی رَبِّهِمْ یَنسِلُونَ
و در صور دمیده خواهد شد پس بناگاه از گورهاى خود شتابان به سوى پروردگار خویش مىآیند
(ق-20) وَ نُفِخَ فِی الصُّورِ ذَلِکَ یَوْمُ الْوَعِیدِ
و در صور دمیده شود این است روز تهدید
(نبأ-18) یَوْمَ یُنفَخُ فِی الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْوَاجًا
روزى که در صور دمیده شود و گروه گروه بیایید
صیحه :
(ق-42) یَوْمَ یَسْمَعُونَ الصَّیْحَةَ بِالْحَقِّ ذَلِکَ یَوْمُ الْخُرُوجِ
روزى که فریاد را به حق مىشنوند آن روز بیرون آمدن است
(یس-53) إِن کَانَتْ إِلَّا صَیْحَةً وَاحِدَةً فَإِذَا هُمْ جَمِیعٌ لَّدَیْنَا مُحْضَرُونَ
بدرستیکه یک فریاد است و بس و بناگاه همه در پیشگاه ما حاضر آیند
صیحه عذاب اقوام پیشین:
قوم ثمود :
(حجر-83) فَأَخَذَتْهُمُ الصَّیْحَةُ مُصْبِحِینَ
پس صبحدم فریاد آنان را فرو گرفت
(هود-67) وَأَخَذَ الَّذِینَ ظَلَمُواْ الصَّیْحَةُ فَأَصْبَحُواْ فِی دِیَارِهِمْ جَاثِمِینَ
و کسانى را که ستم ورزیده بودند آن بانگ فرا گرفت و در خانههایشان از پا درآمدند
(قمر-31) إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَیْهِمْ صَیْحَةً وَاحِدَةً فَکَانُوا کَهَشِیمِ الْمُحْتَظِرِ
ما بر ایشان یک فریاد فرستادیم و چون گیاه خشکیده ریزریز شدند
قوم لوط :
(حجر-73) فَأَخَذَتْهُمُ الصَّیْحَةُ مُشْرِقِینَ
پس به هنگام طلوع آفتاب فریاد آنان را فرو گرفت
قوم شعیب :
(هود-94) وَلَمَّا جَاء أَمْرُنَا نَجَّیْنَا شُعَیْبًا وَالَّذِینَ آمَنُواْ مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مَّنَّا وَأَخَذَتِ الَّذِینَ ظَلَمُواْ الصَّیْحَةُ فَأَصْبَحُواْ فِی دِیَارِهِمْ جَاثِمِینَ
و چون فرمان ما آمد شعیب و کسانى را که با او ایمان آورده بودند به رحمتى از جانب خویش نجات دادیم و کسانى را که ستم کرده بودند فریاد [مرگبار] فرو گرفت و در خانههایشان از پا درآمدند
شهر انطاکیه:
(یس-29) إِن کَانَتْ إِلاَّ صَیْحَةً وَاحِدَةً فَإِذَا هُمْ خَامِدُونَ
تنها یک فریاد بود و بس و بناگاه [همه] آنها سرد بر جاى فسردند
سایر اقوام :
(مؤمنون-41) فَأَخَذَتْهُمُ الصَّیْحَةُ بِالْحَقِّ فَجَعَلْنَاهُمْ غُثَاء فَبُعْدًا لِّلْقَوْمِ الظَّالِمِینَ
پس فریاد آنان را به حق فرو گرفت و آنها را خاشاکى که بر آب افتد گردانیدیم دور باد [از رحمتخدا] گروه ستمکاران
(عنکبوت-40) فَکُلًّا أَخَذْنَا بِذَنبِهِ فَمِنْهُم مَّنْ أَرْسَلْنَا عَلَیْهِ حَاصِبًا وَمِنْهُم مَّنْ أَخَذَتْهُ الصَّیْحَةُ وَمِنْهُم مَّنْ خَسَفْنَا بِهِ الْأَرْضَ وَمِنْهُم مَّنْ أَغْرَقْنَا وَمَا کَانَ اللَّهُ لِیَظْلِمَهُمْ وَلَکِن کَانُوا أَنفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ
و هر یک را به گناهش گرفتار کردیم از آنان کسانى بودند که بر ایشان بادى همراه با شن فرو فرستادیم و از آنان کسانى بودند که فریاد آنها را فرو گرفت و برخى از آنان را در زمین فرو بردیم و بعضى را غرق کردیم و خدا نبود که بر ایشان ستم کرد بلکه خودشان بر خود ستم مىکردند
(یس-49) مَا یَنظُرُونَ إِلَّا صَیْحَةً وَاحِدَةً تَأْخُذُهُمْ وَهُمْ یَخِصِّمُونَ
جز یک فریاد را انتظار نخواهند کشید که هنگامى که سرگرم جدالند غافلگیرشان کند
(ص-15) وَمَا یَنظُرُ هَؤُلَاء إِلَّا صَیْحَةً وَاحِدَةً مَّا لَهَا مِن فَوَاقٍ
و اینان جز یک فریاد را انتظار نمىب رند که هیچ بازگشتی در آن نیست
زجرة :
(صافات-19) فَإِنَّمَا هِیَ زَجْرَةٌ وَاحِدَةٌ فَإِذَا هُمْ یَنظُرُونَ
و آن تنها یک فریاد است و بس و بناگاه آنان به تماشا خیزند
(نازعات-13) فَإِنَّمَا هِیَ زَجْرَةٌ وَاحِدَةٌ
ودر حقیقت آن یک فریاد است
صاخة :
(عبس-33) فَإِذَا جَاءتِ الصَّاخَّةُ (عبس-34) یَوْمَ یَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِیهِ (عبس-35) وَأُمِّهِ وَأَبِیهِ (عبس-36) وَصَاحِبَتِهِ وَبَنِیهِ
پس چون فریاد گوشخراش در رسد - روزى که آدمى از برادرش مىگریزد - و از مادرش و پدرش - و از همسرش و پسرانش
ناقور :
(مدثر-8) فَإِذَا نُقِرَ فِی النَّاقُورِ (مدثر-9) فَذَلِکَ یَوْمَئِذٍ یَوْمٌ عَسِیرٌ (مدثر-10) عَلَی الْکَافِرِینَ غَیْرُ یَسِیرٍ
پس چون در صور دمیده شود - آن روز ، روز ناگوارى است - بر کافران آسان نیست
روایات :
● راویان معتبر از حضرت زین العابدین علیه السّلام روایت کرده اندکه فرمود صور اسرافیل شاخى بزرگ است که یک سر و دو طرف دارد و بین آن طرفى که به سوى زمین است تا آن طرفى که بالاست بسوى آسمان، مانند فاصله زمینهاى هفتگانه تا فراز آسمان هفتگانه است در آن صور سوراخهائیست به تعداد ارواح مردم، و گشادى دهانه آن به اندازه بین زمین و آسمان است.
● در نـهج البلاغه آمده است : و در صور دمیده مى شود و دنبال آن قلب ها از کار مى افتد، زبان ها بند مى آید و کوه هاى بلند و سنگ هاى محکم چنان بـه هـم مـى خـورد کـه مـتـلاشى و نرم مى شود، و جاى آن چنان صاف مى گردد که گویا هرگز کوهى وجود نداشته است.
● از رسول خدا صلى الله علیه و آله پرسیدند: صور چیست؟ فرمود: شاخى است از نور ،که اسرافیل آن را به دهان دارد.
● در حدیث دیگر از رسول خدا صلى الله علیه و آله آمده: صور شاخى است از نور، که در آن به عدد ارواح بندگان روزنه وجود دارد.
● امام سجاد علیه السلام مىفرماید: صور شاخى است عظیم، دارى یک سر و دو طرف. فاصله طرفى که به سمت زمین است با طرفى که به سوى آسمان است همانند فاصله دورترین نقطه زمین تا انتهاى آخرین آسمان است، و در آن روزنههایى به عدد ارواح خلائق وجود دارد.
● حضرت امام على بن حسین (ع ) در این زمینه مى فرماید: « اسـرافـیـل در صور مىدمد، پس صدایى از آن طرف صور که به سوى زمین است خارج مى شـود، و در روى زمـیـن صـاحـب روحـى نـمـى ماند مگر این که بیهوش شده مىمیرد و صدا از آن طـرف صـور کـه بـه سـوى آسمانهاست خارج مى شود پس در آسمانها صاحب روحى نمى ماند مـگـر ایـن کـه بـیـهـوش شـده مـى مـیـرد جـز اسـرافـیـل. آنـگـاه خـداونـد بـه اسـرافـیل مى گوید: اى اسرافیل بمیر. پس اسرافیل مى میرد تا زمانى که خداوند بخواهد در این وضعیّت توقف مى کند. سپس خداوند فرمان مى دهد که آسمانها بطور سریع گردش کنند و به کوهها امر مى کند که بگردند و این همان گفتار خداوند است که فرمود: « یَوْمَ تَمُورُ السَّماءُ مَوْراَ وَ تَسیرُ الْجِبالُ سَیْرا» روزى کـه آسـمـان شـدیـدا بـه حـرکـت در مـى آیـد و کـوهـهـا از جـاکـنـده و مـتـحـرک مـى شوند .
تمدن بدلی bornos.blog.ir